Svet-Stranek.cz
The grass was greener, the light was brighter....
High hopes of distant bells

Další hlavní představitelé filosofie:The grass was greener, the light was brighter....

Další hlavní představitelé filosofie

Pythagoras (nejspíš 581 - 497 př.n.l.)

Zakladatel jihoitalské školy pythagorovců. Nejvyšší princip všeho bytí viděl v číslu. Pythagorova věta zní nějak takto: „Obsah čtverce nad přeponou pravoúhlého trojúhelníka je roven součtu obsahů čtverců nad jeho odvěsnami“. Domníval se, že jediný cíl lidského života spočívá ve studiu matematiky a filosofie.

Herekleitos z Efesu (nejspíš 540 - 480 př.n.l.)

Představitel iónské školy byl prý asketa, odcházel do hor a tam se věnoval svým myšlenkám. Psal vybraným slohem ve formě aforismů, které nebyly pochopeny ani jeho současníkama. Jeho přídomek zněl "Temný". Své dialektické chápání světa vyjádřil takto : Dvakrát nelze vstoupit do stejné řeky. 

Xenofanes z Kolofontu (nejspíš 565 - 473 př.n.l.)

Bývá považován za zakladatele Elejské školy. Kritizoval bohy. Myslel si, že jsou vlastně stvořeni podle obrazu člověka. Navazovali na něj někteří sofisté, Demokritos a Epikuros. Známý je jeho výrok: Ne bozi jsou velcí, ale lidé. A znalosti nám nedali bozi, ale my sami jsme si je dobyli postupnou prací.

Parmenides (nejspíš 540 - 465 př.n.l.)

Další hlavní představitel Elejské školy učil o neměnnosti a věčnosti světa, o totožnosti bytí a myšlení. Bez bytí nemůže být ani myšlení. Ve světě podle něj není minulost ani budoucnost, je pouze přítomnost, myšlenka. Vedle skutečného světa existuje druhý svět, svět jevů, ten vnímáme smysly, a ten je nedokonalý. Zobrazuje se v pohybu a rozmanitosti. Rozum, nikoliv smysly nám dávají pravdu.

Zenon z Eleje (nejspíš 490 - 430 př.n.l.)

Rozvíjel Parmenidovo účení tím, že hledal důkazy. Jeho pohybové aporie měly dokázat nemožnost pohybu. Např. aporie dichotomie - těleso nemůže nikdy dostihnout cíle neboť musí včetně překonávat nekonečný počet polovin cesty. V aporii "Achiles a želva" nemůže běžec želvu nikdy dostihnout. Musí překonávat stále menší vzdálenosti, o které se želva posune, než k ní doběhne.

Empedokles (asi 490 - 430 př. n. l.)

Filosof, politik, vědec a lékař za kořeny věcí pokládal zemi, vodu, vzduch a oheň. Pohyb vykládá dvěma protikladnými aktivními principy - Láskou a Svárem. Láska je hybným principem, jenž částečky spojuje. Svár je rozděluje. Vyslovil řadu pozoruhodných přírodovědeckých dohadů. Např. prokázal hmotnost vzduchu.
Nejdříve podle něho vznikly rostliny, potom zvířata a nakonec lidé. Uznával zákonitý vývoj organického světa, do jehož vývoje zařazuje i duši, kterou mají nejen lidé, ale též rostliny a zvířata.
Jeho mystické prvky, vliv pythagoreismu a víra v převtělování duší způsobily, že byl blízký i věřícím. "Vždyť  jsem byl kdysi hochem, dívkou, keřem i ptákem, rybou němou, z mořem se skokem vymršťující."


Anaxagoras (500 - 428 př. n. l.)

Uznával hmotnou substanci. Z přesvědčení, že je svět věčný, vyvozuje, že elementy, jimiž je tvořen, jsou neměnné. Vznik a zánik je jen spojováním a rozdělováním nesčíslných množství věčných, kvalitativně rozrůzněných hmotných částic. Nazýval je semena (homoiomereiati), tj. stejné dílky. Z množství látek, neustále se rozpadávajících na kvalitativně různé částečky, se skládá celý vesmír.
Ačkoliv byl synem bohatého občana, zřekl se svého bohatství a poct v rodném městě a cele se oddal vědě, děkoval jí za to, že jej osvobodila od pozemského shonu. Nápis na jeho hrozě zní takto :
"V tomto hrobě leží veliký Anaxagoras, jehož duch se povznášel k nejvyšším pravdám."


Démokritos z Abdéry (460 - 370 př. n. l.)

Démokritos zavedl pojem atom. Na myšlenku atomu dospěl úvahou, že pokud bychom dělili hmotu donekonečna, dostali bychom nic. Z ničeho ale nelze hmotu znovu sestavit. Dospěl k závěru, že každý materiál je složen z neviditelných a nedělitelných částic, které jsou v neustálém pohybu. Tyto částice nazval atomy - atomos = nedělitelný. Démokritos tvrdil, že je svět stvořen z malých kousků hmoty (atomy) a prázdnoty - kenon. Podle. Dále se zabýval také smysly. Poznání rozděloval na temné (získané smysly) a pravé (dáno rozumem). Věnoval se mj. vnímání barev. Tvrdil, že barvy vznikají až po sloučení. O zvuku říkal, že je těleso. Zvuk do nás vniká a vtéká, jde o proces pomalejší než vidění. Proto také, podle Demokritova pojetí, rychleji vidíme, než slyšíme. Důkazem toho může být blesk a opožděný hrom.


Sokretes (469 - 399 př. n. l.)


Athénský filozof, Platónův učitel a předchůdce. Narodil se jako syn sochaře a porodní báby. Sám byl rovněž sochařem. I přes chudobu se mu podařilo získat důkladné filosofické vzdělání.

Vyučoval bezplatně a byl živ z pohostinnosti svých žáků a přátel.

Do centra pozornosti postavil mravní problémy, místo poznání světa poznání sebe sama. Byl nejspíš prvním filosofem, který se dotazoval, v čem spočívá lidské štěstí. Známý je jeho výrok : Vím, že nic nevím.

Jádrem jeho učení je předpoklad, že vědění vede ke cnosti a mravnosti. Dobro, které je krásné a užitečné je současně blahem.

Metodou k vyhledávání definicí se mu stal jím vynalezený systematicky vedený dialog. Argumenty a protiargumenty se mělo dojít k výsledku debaty, přičemž obě strany se snaží nalézt chyby v argumentaci soka. Tento postup je zachycen jak u Xenofónta, tak i u Platóna. 

V obžalobě, která stála Sokrata život, byl i článek o zavádění nových bohů. Sokrates opravdu nazval hlas svého vnitřku bohem a nazval ho daimonion. Tento hlas pak měl člověka provázet celým životem a radit mu, jak se v některých situacích zachovat. Velký filosof tedy zemřel kvůli nepochopení (nebo nechtění pochopit) svých spoluobčanů - a samozřejmě kvůli politice. Zemřel požitím jedu. Umělecké vylíčení posledních minut Sokratova života je zachyceno jeho žákem Platónem v "Obraně Sokratově" a v dialogu Faidón.


Platón (427 - 347 př. n. l.)


Řecký filosof, zakladatel pojmové spekulativní filosofie, jeden z nějvětších myslitelů v dějinách pocházel ze vznešeného aristokratického rodu. Byl nesmírně vnímavý a citlivě reagoval na všechny filosofické myšlenky, s nimiž se setkal. Nejvíce jej ovlivnil jeho učitel Sokrates.

40 let pracoval v Akademii, jíž založil, do své smrti. Přednášel, hlásal své myšlenky a názory o ideáloním uspořádání lidské společnosti. Byl vynikající stylista, užíval poetické obrazy, příměry a filosofické mýty ( Podobneství o jeskyni), tam viděl stíny vnějších dějů a věcí.

Jeho díla mají většinou podobu dialogů. Jsou vedeny Sokratem jako tlumočníkem jeho myšlenek, které nemají vyjadřovat, ale být podnětem k vlastnímu filosofickému myšlení, usiloval o učení nehmotných idejí. Hmota je podle něj druhořadá. Základní a skutečná podstata světa je říše dokonalých, nehmotných idejí. Nepotřebují se vyvíjet, nemění se, jsou věčné a nehybné. Nejvyšší je idea dobra, umožňující bytí i poznatelnost ostatních idejí. Během svého života ideje neuvidíme, naše vnímání je mlhavé, místo idejí vidíme jejich stíny - a to je právě náš hmotný svět.

Hmoté věci jsou pouze odrazem, rozmarným stínem idejí, jsou proměnlivé a mohou se jen snažit přiblížit se k ideální dokonalosti svých nehmotných vzorů. Tato touha je vlastní všem věcem na světě. Trochu kamenům, více stromům a ještě více lidem. A nejvíce filosofům - ti jsou podle Platóna nejrozumnější a nejvyspělejší členy lidské společnosti, dokáží prohlédnout závojem a rozpomenout se na svět idejí, z něhož nesmrtelná duše pochází. Hlásal vládu moudré elity.

Od Platóna pochází myšlenka sociálního státu. Jako první hovořil o třídním boji a vehementně prosazoval rovnoprávnost ( i přesto, že ženy považoval za méně dokonalé ). Jeho nejvýznamnějším žákem byl Aristoteles.


Aristoteles (384 - 322 př. n. l.)


Všestranný vědec se narodil v makedonském městě Stageira roku 384 před n.l. Jeho otec Níkomachos byl lékařem na dvoře makedonského krále Filipa II. Jako sedmnáctiletý vstoupil Aristoteles do školy Akadémia, v níž setrval až do Platónovy smrti v letech 347/8 před n.l.

Asi v roce 335 před n.l. založil v Athénách vlastní filosofickou školu zvanou Lykeion nebo také škola peripatetická (vychází to z názvu krytého sloupořadí - peripatos - kde se žáci učili nebo slova peripatein = procházet se, neboť Aristoteles se údajně se svými žáky při výuce procházel). Svým zaměřením se škola celkem dost lišila od Platónovy Akadémie. Na svou dobu byla zajímavé hlavně tím, že byla vybavena kvalitní knihovnou a využívala také učebními pomůckami, např. preparáty rostlin a živočichů. V Lykeiu strávil Aristoteles zbytek života. Během 13 let, které strávil v Athénách vznikla naprostá většina jeho spisů, často spíše poznámkového charakteru. Život velkého muže skončil velmi špatně. Po smrti Alexandra Velikého ho obvinili z bezbožnosti a uználi vinným.

Jádrem jeho filosofie je jeho nauka o jsoucnu, která vzniklá přetvořením Platónovy teorie idejí. Tuto teorii nejdříve silně kritizoval a pak ji přetvořil. Liší se od Platónovy popřením existence idejí odloučených od vnímatelných věcí.

Dělí vesmír na pozemskou část, která sahá k Měsíci, kde vše vzniká i zaniká, a oblast nad Měsícem, kde je svět nebeských těles vybudovaný z pátého živlu - éteru. Slunce, Měsíc, planety i stálice jsou umístěny ve sférách.

Velký důraz věnoval také zkoumání živé hmoty - stal se dokonce zakladatelem několika vědních disciplín. Nylně se domníval, že nižší živočichové vznikají samoplozením, a to tak, že životoplodná látka působí na bahno, tlející materiál atd. Prozkoumal na 500 živočichů, klasifikoval je (chybně) a zkoumal také orgány živočichů. Zde se dopouštěl těžkých chyb, když za centrum myšlení považoval srdce, zatímco mozek jen za ochlazovací orgán pro krev, ale i pře četné omyly je jeho práce úctyhodná. Jako první využil výhod skupinové práce.